logo

Könyvtár

Önálló honlapunk elérhető innen


KÖNYVTÁR :

H: 12.00 - 16.00
K: 12.00 - 16.00
SZ: 12.00 - 16.00
CS: 12.00 - 16.00
P: 12.00 - 16.00

SZ: 15.00 - 18.00



A közösségi energiaudvar termelési adatai:



 

Digitális Témahét 2019. PDF Nyomtatás
Írta: Galambos Lajosné   
2019. április 26. péntek, 00:00


DIGITÁLIS TÉMAHÉT 2019.
2019. 04. 08. – 12.


Óvodánk második alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez. Ebben az évben is több érdekes, élményteli programot sikerült megvalósítanunk. Intézményünk Szivárvány csoportos gyermekei a „szem-füles játékaink” projekttel kapcsolódtak a Témahéthez. A környező óvodák számára minden évben megrendezésre kerülő rajzkiállítást is próbáltuk kicsit másképp megszervezni és megvalósítani. Csatlakoztunk a Bükkábrányi Arany János Általános Iskola felhívásához, „Kell egy csapat” közös pedagógiai projekt megvalósításához.

 


Óvodánk minden évben rajzkiállítást rendez a környező óvodák nagycsoportos gyermekei számára. Ebben az évben is elkezdődött a szervezés, de már ekkor gondolkodtunk azon, hogy kicsit formabontóan tegyük ezt. Meghívtuk a 9 résztvevő óvodát, meghatároztuk a rajzok témáját, mely az „ünnepeink képekben” címet kapta. A rajzok készítésekor is „együtt voltunk”, hiszen azt kértük az óvó néniktől, hogy a kiállítandó alkotások készítésének folyamatát is küldjék el számunkra. A megnyitóra minden óvoda elfogadta meghívásunkat, ahol már a paravánokon sorakoztak a gyermekmunkák. A szorgos kezek köszönetképpen emléklapot és emléktárgyat kaptak. Ezen a délelőttön is született egy közös tavaszi kép, melyet az óvó nénik fantáziája ihletett, a gyerekek kéznyomatából kivágott virágok alkottak. Az előkészületekről és a megvalósításról készített videó ide kattintva megtekinthető. A rajzolás, nyírás, ragasztás során teret kapott a kreativitás. A közös játék, a közös munka, az alkotás öröme, az együtt töltött idő tovább erősítette az óvodák közötti kapcsolatot. Ez volt az első kapcsolódási pont az iskola által meghirdetett projekthez. A rajzkiállításon készült videó megtekinthető itt.


Április 11-én – a Költészet napján – az óvoda valamennyi dolgozója, a gyermekek társaságában énekelte el Kiss Kata megzenésítésében Dudás Sándor: Dalocska című versét, aki községünk díszpolgára. Több verses kötete is megjelent. Felesége – Dudás Sándorné Nellike néni – óvodánk nyugalmazott dajka nénije. A közös éneklés fantasztikus élmény volt, amelyet élőben is közvetítettünk: https://www.facebook.com/242671732733332/videos/343093356323800/?t=0. Ez volt a második kapcsolódási pont az iskola által meghirdetett „Kell egy csapat” projekthez.

Óvodánk vendége volt Zoli bácsi, akivel a Szivárvány és Felhőcske csoportos gyerekek a robotika és kódolás világába kalandoztak.

Óvodapedagógusaink felkészültségén, kreativitásán múlik, hogy a hagyományos és digitális eszközöket hogyan, milyen módszerekkel alkalmazzák az óvodai élet mindennapjaiban. Óvodai nevelőtestületünk a játékot komplex tevékenységformának tekinti és tudatosan igyekszik felhasználni a nevelési folyamatban, céljai eléréséhez. Jót és jól játszani – valljuk, ez a gyermek „dolga” az óvodában. A több érzékszervet igénybevevő tapasztalás, a sokoldalú cselekedtetés mindennél fontosabb az óvodás korú gyermekek fejlődése szempontjából. Arra törekszünk, hogy sokszínű, változatos, cselekedtető, játékos elemeket tartalmazó komplex tevékenységeket kínáljunk fel a gyermekek számára. Ezeket a szempontokat figyelembe véve terveztük projektünket.

 

 

„Szem-füles játékaink” projekt

 

A témaválasztás indoklása


Ebben az életkorban a testkép és a testfogalom már megfelelően kialakult – negyedik éve óvodába járó, nagycsoportos gyermekek alkotják a Szivárvány csoportot. A fokozatosságot a projekt során is figyelembe vettük, a kialakult képességek alkalmazásával kezdtünk, hogy sikerélményt biztosítsunk a gyermekek számára. Minden alkalommal bővíteni próbáltuk, főleg az érzékszervekkel kapcsolatos ismereteket, a minél változatosabb tevékenykedtetést, melyhez igénybe vettük az IKT nyújtotta eszközöket (digitális tábla, robotméhecske, fényképezőgép, tablet, okostelefon).


A projekt megvalósítása

 

A Digitális Témahét első napján a csoportszobában található digitális táblán játszottak a gyerekek. A csoport gyermekei a digitális táblát már második éve használják. Az óvodapedagógusok következetes és tudatos munkája eredményeképpen a szokás- és szabályrendszert megfelelően alakították a tábla használatára, melyet a gyerekek be is tartanak. Barkóba játékot játszottak a gyerekek, ki kellett találni, hogy vajon kire gondoltak. A kérdésekre adott válaszokból következtetve (fiú? lány? milyen színű a szeme, haja? van-e fülbevalója? milyen színű a cipője, nadrágja, pólója, stb.?), a táblát használva születtek a rajzok. A táblát a gyerekek szívesen használják rajzolásra is, a nap bármely időszakában. Teljesen szabadon, önállóan kreatívkodhatnak. A lehetőségek tárháza, a javítás lehetősége ösztönzőleg hat arra a gyermekre is, aki a hagyományos rajzlapra kevésbé alkot. További képek

 

A következő napon árnyképet készítettek a gyerekek. Szükség volt digitális eszközre, telefonnal világították meg a rajzolandó felületet. Az együttműködés, a tolerancia nem hiányozhatott ebből a játékból. A pontos, odafigyelő munkavégzés az elkészült ablakdíszek feltétele volt, mely produktum díszíti a csoportszobát. További képek

A DTH harmadik napján a Szivárvány csoportos gyerekek fényképezőgépet, tabletet használtak. Egymást fényképezhették le, az így elkészült fotókból puzzle készült, melyből fotóalbum született. Mókás játékot is játszhattak az arcrészletekkel, „új” arcokat hozhattak létre. Arcrészletek, arcvonások megfigyelése, a vizuális memória fejlesztése is szerepet kapott ebben a játékban. További képek


A negyedik napon a mozgásé volt a főszerep. Az internet és a digitális tábla segítségével a gyerekek utazásra indultak, „szoborjátékot” játszottak. Ebben a játékban fejlődött a testséma, a kondíció, a gyorsaság, az ügyesség, az állóképesség, a megfigyelőképesség és a térérzékelés. A robotméhecske segítségével egy újabb játékban is kipróbálhatták a gyerekek ügyességüket. A megrajzolt érzékszervektől kellett a méhecskét „röptetniük” egy-egy tárgyhoz, a látom-hallom-érzem játékkal. A játék során a gyerekek maguk határozhatták meg, hogy melyik érzékszervtől melyik ábrához tervezik az útvonalat. Itt fejlődött problémamegoldó gondolkodásuk, térbeli tájékozódási képességük.További képek

 


A hét utolsó napján a komplexitást figyelembevéve énekeltünk, verseltünk, tükörkép-játékot játszottunk, tükörkép önportrét alkottunk. A pontos, odafigyelő munkavégzés, a méretek, arányok betartása, arcrészletek, -vonások megfigyelése elengedhetetlen volt ezen a napon. Játéklehetőségként kínáltuk a Quiver színezőlapok színezését, majd a telepített programmal 3D-s mozgást hoztak létre a gyerekek. További képek

 

A projekt során a gyermekek érdeklődését sikerült felkeltenünk és fenntartanunk a különböző, változatos játékok és tevékenységek felkínálásával. A gyerekek a tevékenységeket élményként élték meg mind a közös tevékenységekben, mind a létrehozott produktumokban. A digitális eszközök beépítésével a tevékenységekbe, a kor kihívásainak megfelelni tudó kreatív, probléma-megoldásra képes gyermekeket nevelünk. A projekt során erősödött a gyermekek szociális készsége, továbbfejlődött a kommunikációs, döntési készségük.

A fényképekből készített kisfilm megtekinthető itt.

 

Összegzés:

 

Óvodánk pedagógusai számára mára már természetessé vált, hogy a mindennapi tevékenységekbe digitális tartalmat csempésszenek. A gyermekek számára ezen eszközök a mindennapok részei, természetesen vannak jelen, környezetükben számos helyen találkoznak velük. A gyerekek a világot komplex módon érzékelik, észlelik, ezért tervezésünkkor és a megvalósításkor is figyelembe vettük ezt, ezért kínáltunk fel számukra minél több megismerhető, befogadható ismeretet, tapasztalatot. A projekt a gyermekek érdeklődésére, kíváncsiságára, életkori sajátosságaira, ismereteire építve biztosította a változatos tevékenységeket. A megszokott pedagógiai módszerek mellett a digitális eszközök kiegészítő funkciót betöltve jelen vannak, változatosabbá teszik az óvodai tevékenységeket. Minél több eszközzel ismerkednek meg a gyerekek, minél biztosabban kezelik azokat, annál több lehetőségük adódik önmaguk kifejezésére. Az óvodapedagógusok felelőssége nagy, mert a gyermek mindenre fogékony, mindent befogad, minden érdekli. Ezért fontos a nevelési folyamat tudatos átgondolása, a komplex személyiségfejlesztés – az egyes gyermek fejlődési dinamikájának figyelembevételével – az életre való felkészítés, az átélt élmények, tapasztalatok, ötletek beépítésével a nevelő munka egészébe. Becsempészve a digitális eszközöket is a sokoldalú tapasztalatszerzés érdekében. Feladatunk az életfeladatokra való orientálás, melyben megtanulnak gyermekeink eligazodni a környezetükben, képesek együtt tevékenykedni, együttműködni.

Hogyan felelhetnénk meg ennek a digitális eszközök használata nélkül?

 


A Digitális Témahéten készült klip ide kattintva megtekinthető.

 

 

Képtalálat a következőre: „DIGITÁLIS TÉMAHÉT 2018 LOGÓ”


Digitális Témahét 2018.
2018. április 9. – 13.

 

Az óvoda „digitális története”

 

Óvodánk életében meghatározó volt a referencia hálózati pont szakmai fejlesztése a bükkábrányi óvodában. Az óvoda két „jó gyakorlat” kidolgozását is elvégezte, melyek a következők:

-          „A környező világ tevékeny megismerése óvodánk nagycsoportjában” és

-          „Az IKT-eszközök használatának ösztönzése a teljesítményértékelés folyamatában”.

 
Az előminősítés után intézményünk 2014-ben referencia minősítésre jelentkezett, mely minősítés 2015-ben megtörtént. Referencia-intézményként működhet az alábbi területen:

Az infokommunikációs technológiák alkalmazásában példaértékű intézmény, feladatellátási hely. „Jó gyakorlatunk”: a környező világ tevékeny megismerése óvodánk nagycsoportjában.

 

A referencia-intézményi szerepre való készüléssel azok a feladatok és szerepek, amelyek a korszerű infokommunikációs technológiára épülnek, még inkább teret kaptak óvodánk mindennapjaiban. A feladatok maximális ellátásához elengedhetetlen a kommunikáció kiterjesztése, az ismeretek, jártasságok elsajátítása. Véleményünk szerint a mai világban egy óvodapedagógus sem lehet számítástechnikai ismeret nélkül és így az óvoda is csak akkor marad korszerű és hiteles, „versenyképes”, ha ezeket az eszközöket megfelelően alkalmazza mind a nevelő munkában, mind a kapcsolattartásban, kommunikációban.

 

Az önképzések, belső képzések, továbbképzések lehetőségét maximálisan kihasználjuk. Informatikai eszközeink állománya évről évre bővült. Fontosnak tartjuk, hogy tapasztalatainkat átadjuk, megosszuk az érdeklődőknek, ugyanakkor megfeleljünk újabb kihívásoknak, melyet az informatika adta lehetőségek kínálnak számunkra.

 

Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy megteremtsük az egyensúlyt a természeti környezet által kínált lehetőségek és a technika kínálta vívmányok között. 

 

Óvodánk első alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez és valósított meg olyan projektet, melyben az IKT-eszközök kiemelt szerepet kaptak. Gyermekeink óvodai csoportjában a digitális tábla, a robotméhecske a mindennapok része, mely eszközök nagycsoportosaink számára lehetőséget kínálnak a játékra és számtalan fejlesztési lehetőséget jelentenek.

 

 

Tavasz-ébresztő projekt

 

 

-          A témaválasztás indoklása:

 

Óvodánk nevelőtestülete kiemelten foglalkozik a környezeti neveléssel. Véleményünk szerint óvodás korban kell olyan indíttatást adni gyermekeinknek, ami a természet szeretetére, megóvására, gondozására nevel. Remélhetőleg nevelőmunkánk eredményeképpen iskolásként és majd felnőttként is környezettudatos magatartást tanúsítanak majd. Óvodánk környezete - mind a természeti, mind a társadalmi – számtalan lehetőséget kínál, mellyel mi óvodapedagógusok élünk és alkalmazzuk mindennapjainkban, az IKT-eszközök bevonásával.

A megvalósítható tevékenységek tárháza egyre bővül, ahogyan beépül mindennapjainkba egyre több lehetőséget fedezünk fel, egyre több megvalósítandó célt tűzünk ki magunk elé. A legnagyobb hangsúlyt a közvetlen megtapasztalás útján való ismeretszerzésnek tulajdonítjuk. A nagycsoportos korú gyermekek – elmondásuk szerint – otthon, a családban gyakran használják a digitális eszközöket. Óvodai nevelésünk során mi fontosnak tartjuk, hogy ezeket az eszközöket az irányításunkkal tudatosan használják a gyerekek.

 

 

-          A projekt megvalósítása

 

A Digitális Témahét első napján gyermekeink tabletekkel érkeztek óvodába. A délelőtt folyamán e-mail érkezett a Csillag csoport számára, mely a Tavasz tündér meséjét tartalmazta. Játéklehetőségként kínáltuk a Quiver színezőlapok színezését, majd a telepített programmal 3D-s mozgást hoztak létre a gyerekek. További képek

   

 

A következő napon szelektív hulladékgyűjtésről szereztek ismeretet a csoport tagjai. Az óvó néni többféle hulladékot borított egy takaróra, amelyből minden gyermek a nyakában lévő jelnek megfelelő, különböző színnel jelölt zsákba válogatta szét a papírt, üveget, fémet, műanyagot. Beszélgettek a környezetvédelem fontosságáról, digitális táblán szemléltetve a hulladékszigeteket, kukásautókat, majd a gyerekek elmondták a szemétgyűjtéssel kapcsolatos otthoni élményeiket, tapasztalataikat. A foglalkozás feladatát sikerült teljesíteni, a környezethez való pozitív viszony kialakításával. További képek

 

A Csillag csoportos gyermekekkel a DTH 3. napján felfedező sétára indultunk a Sályi-patak partjára. A tavaszi természet szépségeit megörökítettük fényképezőgéppel, videokamerával, tablettel, okostelefonnal, iPhone-nal. Természetesen élveztük a tavasz melegét, a friss fű puhaságát. A virágos réten tavaszi dalosjátékokat gyakoroltunk, futottunk a lejtős úton, gurultunk a fűben. Felfedeztük az előbújó bogarakat – bogárnézőkével –, hallgattuk a madarak vidám csiripelését, a patak csobogását. További képek

  

Témahetünk 4. napján az előző napi sétán átélt élményeinket elevenítettük fel. Megnéztük a gyerekek által készített fényképeket, az interaktív táblán lerajzolhatták a kirándulás alkalmával látott élőlényeket. Robotméhecskénkkel újra bejártuk a szerdai napon megtett útvonalat. A Bee-Bot gyakorlópályát a gyerekekkel közösen készítettük el, az általuk rajzolt képeket a megfelelő négyzetrácsra ragasztva. Így alakult ki a pályánk, mellyel az óvodától a patakig vezető utat szimbolizáltuk. További képek

  

A hét utolsó napján leporellót készítettünk a gyerekek rajzaiból nyírással, ragasztással. A sétán készült fotókat kinyomtattuk, lamináltuk, majd puzzlet készítettünk belőlük. A puzzlek kirakása kooperatív technikával, asztalonként, versenyszerűen történt. A gyerekek büszkék voltak arra, hogy a saját képeiket látták viszont a kirakó darabjain. További képek

  

A projekt során számtalan élménnyel, tapasztalattal lettünk gazdagabbak. A hét tevékenységei bebizonyították számunkra, hogy a természeti környezet kínálta lehetőségek ötvözhetők digitális tartalmakkal. Mindkettőnek érezhető és tapasztalható volt a projekt során a motiváló ereje. A siker számunkra gyermekeink természetes kíváncsisága, önfeledt játéka, kitartása, együttműködése, a produktumok közös létrehozása, „észrevétlenül” történő fejlesztése és ami a legfontosabb, az együtt átélt élmények emléke nemcsak digitalizált formában, hanem remélhetőleg tarisznyájukban.

 

ÖSSZEGZÉS, TAPASZTALATOK

 

Óvodás gyermekeink életében az internet, a technikai digitális eszközök természetesen vannak jelen, ezeket ismerik, használják. Tudatos, tervszerű felkészüléssel vezetjük be a gyerekek mindennapi életébe a digitális eszközöket, tehát a hogyan az, ami meghatározó. Hangsúlyozzuk, hogy az óvodás gyermek legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége a játék, ezért óvodai mindennapjainkba ennek figyelembevétel illesztjük be egy lehetséges játékeszközként az informatikát.

 

Természetessé vált, hogy tevékenységeinket megörökítjük fényképezőgéppel, videokamerával, de az okostelefon, tablet is előkerül erre a célra. Interaktív táblánk alkalmazásával még színesebbé és változatosabbá tesszük gyermekeink óvodában átélt hétköznapjait. Ezek az eszközök az óvoda játékos környezetébe beilleszthetők, melyek gyermekeink számára játékok, mely segíti őket a tapasztalatszerzésben, az értelmi képességek fejlesztésében, kreativitásuk fejlődésében, a közösségi nevelésben, tehát az eszközök segítésével komplex személyiségfejlesztést valósíthatunk meg. Fontos feladatunknak tekintjük a szülőkkel való folyamatos konzultációt a digitális eszközök otthoni használatával kapcsolatban, hiszen az előnyök mellett a veszélyekről is beszélnünk kell. Nevelő munkánk az eszközök használata által korszerűbbé vált. Mind gyermek, mind óvodapedagógus alkotó, aktív együttműködő részesévé vált. Az új kihívásoknak való megfelelés, az újszerű pedagógiai módszerek alkalmazása, az innovatív törekvés fontos szerepet tölt be. Tudatos pedagógiai munkával meg kell teremtenünk az egyensúlyt a hagyományos és új módszerek között, hiszen gyermekeinknek testi-lelki fejlődésük érdekében mindkettőre szükségük van.



A Digitális Témahéten készült klip itt megtekinthető.

Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com
 

Támogatja a Joomla!. Designed by: Free Joomla 1.5 Theme, cc top level domain. Valid XHTML and CSS.