DIGITÁLIS TÉMAHÉT 2022.
2022. április 04. - 11.
Óvodánk harmadik alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez és valósított meg olyan tevékenységeket, melyekhez szorosan kapcsolódnak a digitális eszközök és tartalmak. A projektet egy mese problémafelvetése indította.
A projektet a húsvéti készülődés, az ünnepvárás, a népszokások köré építettük. Témaválasztásunkat az is indokolta, hogy az elmúlt két nevelési évben a világjárvány okozta intézkedések nem tették lehetővé a személyes jelenlétet ebben az időszakban, így a Csillag csoport gyermekei számára a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó tevékenységek az óvodában elmaradtak. A projekt lehetőséget biztosított a húsvétot megelőző néphagyományok felelevenítésére, meglévő ismeretek bővítésére, közös élmények szerzésére, valamint a szociális kapcsolatok elmélyítésére. A gyerekek tapasztalataira, meglévő ismereteire alapoztuk a játékos feladatokat, melyek a motiváció mellett számos fejlesztési lehetőséget is rejtettek magukban. A közvetlen környezetünkkel szorosan összefüggő feladatokhoz rendeltük az informatikai eszközök segítségével megoldható feladatokat. Az eszközök a csoport számára minden nap rendelkezésre állnak, (digitális tábla, Bee-Bot,- nekünk Zümi, Blue-Bot, - nekünk Roboti) a gyerekek készség szinten használják azokat. A témaválasztás és a tevékenységek tervezésekor az is fontos szempont volt, hogy az óvoda másik két csoportját is bevonjuk a projekt egy-egy mozzanatába. A projektet folyamatos tevékenykedtetés jellemezte, minden nevelési területet beépítettünk a tevékenységekbe, így a komplexitást is sikerült megvalósítanunk. A gyerekek egy mesébe csöppentek, így aktív résztvevőivé váltak egy kalandos tojáskeresésnek, amelyben bebizonyíthatták, hogy hogyan igazodnak el apró „nyomok” segítségével az online és offline világban.
"Hol a tojás, piros tojás…" projekt
Külső világ tevékeny megismerése
Tevékenységek:
- az óvoda és a lakóhelyük környezetében való tájékozódás,
- húsvéti népszokások, hagyományok felelevenítése, meglévő ismeretek bővítése, érték átadás, hagyományőrzés
Fejlesztési terület:
problémamegoldó gondolkodás, megfigyelőképesség, emlékezet, hosszú- rövidtávú memória fejlesztése, szókincsbővítés, kifejezőkészség, téri tájékozódás, szándékos figyelem
Énekes játékok
Tevékenységek:
Dalos játékok – Lánc, lánc, eszterlánc; Cifra palota; Elvesztettem zsebkendőmet
Feladat: dallamvisszhang játék
Fejlesztési terület:
hallás, hallási figyelem fejlesztése, figyelemkoncentráció, testi képességek fejlesztése a dalos játékokban alkalmazott koordinált mozgások által, improvizálás fejlesztése a dallam és a szöveg kitalálása által
Rajzolás, festés, mintázás
Tevékenységek:
- papírtojás díszítése virágtészta ragasztással,
- márványos mintázatú tojások készítése festékcsurgatással, tojássablon körberajzolása, kivágása,
- mandala mintázatú tojások színezése saját fantázia alapján,
- a mesében szereplő állatok megrajzolása,
- a Kerekerdő mese alapján egy erdőrészlet megfestése szivacs segítségével,
- digitális táblán tojások rajzolása és saját fantázia alapján díszítése,
- smile rajzolása az értékeléshez,
- Quiver 3D színező színezése (Nyúl Sára)
Fejlesztési terület:
kreativitás, díszítőérzék, finommotorika, kitartás, szem-kéz koordináció, figyelem, pontosság, digitális kompetenciák, képzelet
Verselés, mesélés, anyanyelv
Tevékenységek:
- locsolóvers,
- Nyúl Sára (mese)
Fejlesztési terület:
beszédkészség, szépkiejtés, szókincsbővítés, szövegértés, szándékos figyelem, hangképző szervek fejlesztése, fantázia, képzelet
Matematikai tartalom
Tevékenységek:
- Zümi (robotméhecske) segítségével tojáskeresés (virágpálya),
- útvonaltervezés a tojás rejtekhelyeihez,
- Wordwall felületen a digitális táblán tojásszámlálás, azonosságok, különbségek megkeresése
Fejlesztési terület:
térbeli tájékozódás, kódolás, logikai problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, emlékezet, figyelem, összehasonlító képesség, számfogalom fejlesztése
Mozgás
Tevékenységek:
- séta alkalmával tojáskeresés a lakóhely meghatározott helyszínein,
- óvoda udvarán tojáskeresés,
- sorverseny: tojásadogatás, tojássöprés
Fejlesztési terület:
séta során a közlekedési szabályok gyakorlása, téri tájékozódás fejlesztése, irányok gyakorlása, ügyesség, állóképesség, egészséges versenyszellem, nagymozgások fejlesztése
Játék
Tevékenységek:
- húsvéti témájú mátrix táblajáték,
- húsvéti témájú dobble,
- interaktív táblán tojásos párkereső
Fejlesztési terület:
emlékezet, észlelés, figyelem, reakcióidő fejlesztése, logikus gondolkodás fejlesztése
Érzelmi, erkölcsi és közösségi nevelés
Tevékenységek:
- erdőrészlet közös festése,
- tojáskeresés,
- közös útvonaltervezés,
- egyéni, közös és csoportos játék a digitális játékokkal,
- tojásfa díszítése
Fejlesztési terület:
együttműködés, empátia, önismeret fejlesztése, tolerancia, társas kapcsolatok, szabálytudat, szociális képességek fejlesztése
A PROJEKT MEGVALÓSÍTÁSA
Nyúl Sára, aki évről évre szorgalmasan megfestette az erdő húsvéti díszítéséhez a tojásokat, most a gyermekek segítségét kéri. A két ravaszdi – Róka Rudi és Róka Tibi – száradás közben az összes tojást eldugta. Hamarosan itt a húsvét. Mit szólnak az erdő lakói és Uhu – az erdő bölcse -, ha ebben az évben nem lesz ünnepi pompában az erdő? Na, de hogyan tudnánk mi segíteni a nyuszi lánynak? A meséből kiderült, hogy a két róka segítségül pici nyomokat hagy, ezeket a nyomokat követve, sikerülhet megtalálnunk a húsvéti tojásokat. Nyúl Sárától minden nap levélben kapjuk meg a „segítséget”.
Az első nap célja, hogy a gyerekeket megfelelően motiváljuk a következő napok feladataira, sikeres volt. Szívesen kapcsolódtak be a felkínált tevékenységekbe (digitális tábla, tojáskészítés). A digitális táblán tankockák segítségével történt az ismeretátadás és az ismeretszerzés, mely tovább fejleszti a digitális kompetenciát. Valamint matematikai tartalommal töltöttük meg ezt a tevékenységet, ahol tojásszámlálás (számfogalom), azonosság-különbség megkeresése volt a feladat. További lehetőségként párkereső (memória) tankockákat oldhattak meg a gyerekek. Ezek a tankockák a legtöbb esetben azokat a gyerekeket is aktivitásra késztetik, akik a napi ismeretszerzésbe nem szívesen vagy egyáltalán nem szoktak bekapcsolódni, a táblához viszont nagyon szívesen odaállnak feladatot megoldani, vagy esetleg szemlélőként megfigyelik mások táblai játékát. A tankockák két felületen készültek: SMART és a Learning apps alkalmazással. A táblai játékkal még tovább motiváltuk a gyerekeket a következő napok eseményeire. További képek
A második napon is akadt tennivaló bőségesen. Elkészült az állatok lakóhelye - az erdő -, melyet a gyerekek lakókkal is benépesítettek. A mesében szereplő valamennyi állatot elkészítették, elhelyezték az erdőben. Mindenki szorgosan dolgozott (festettek, nyomdáztak, rajzoltak, színeztek, nyírtak). Nyúl Sára ígéretéhez híven küldte a következő levelet, melyben a két ravaszdi furfangos nyomokat hagyott. De a gyerekek eszén nem tudtak túljárni, hiába csak egy pici részletet küldtek a tojások helyéről! A községben található, a gyerekek által már felkeresett helyek fotóinak egy-egy képkockáját rejtette a levél. A gyerekek szemfülesen beazonosították a kis részletekből a pontos helyeket. Mielőtt elindultunk Roboti (Blue-Bot) segítségével megterveztük az útvonalat. A gyerekek emlékezetére hagyatkozva, ennél a feladatnál elengedhetetlen a téri tájékozódás, a problémamegoldó gondolkodás, a kódolás, a figyelem, az együttes munkavégzés, az együttműködési készség. A csoport elindult, hogy megkeressék az elrejtett tojásokat.
Jobb segítőket nem is kereshetett volna magának a nyuszi lány, mert a gyerekek kosara helyről helyre haladva egyre csak telt a tojásokkal. Pontosan visszaemlékezve haladtunk a megtervezett útvonalat követve. Konkrét feladatunk ezen a napon az volt, hogy a községben található, a gyerekek által ismert helyek, épületek pici részleteinek fotójából beazonosítás után útvonalat tervezve eljussunk ezekhez a helyekhez, ahol fellelhetjük az eldugott tojásokat.
Amíg a nagycsoportosok a faluban járva keresték a tojásokat, Zümi (Bee-Bot) is megérkezett a középső csoportos gyerekekhez, hogy a segítségükre legyen a tojások keresésében. A két csalafinta róka a tavaszi virágok levelei alá is rejtett tojásokat. Bee-Bot pályára tavaszi virágokat helyeztünk el, melyen Zümi dobókocka segítségével szálldoshatott virágról, virágra, melyek alatt pöttyök jelezték az eldugott húsvéti tojások számát. A Felhőcske csoport (középső csoport) így kapcsolódott be a projektbe. Ebben a csoportban sem ismeretlen a Bee-Bot. Az óvodapedagógusok már ebben a nevelési évben megismertették a gyerekekkel a használatát. Számukra is beépítettük a tevékenységbe a térbeli tájékozódást, a kódolást, a robotikát, a matematikai tartalmat, becsempésztük a tavaszt (tavaszi virágok). A komplexitás ebben a tevékenységben is érvényesült. Az összegyűjtött tojásokat a gyerekek elhelyezték a megfestett erdőben. Nyúl Sára legnagyobb örömére. További képek
Szerdán tovább folytatódott a tojáskeresés. Megérkezett a következő levél, melyben a tegnapihoz hasonlóan fényképek képkockáiból kellet a gyerekeknek beazonosítaniuk a tojások újabb lelőhelyeit. A feladat most az volt, hogy Roboti (Blue-Bot) segítségével a gyerekek a legrövidebb utat tervezzék meg, amelyen eljuthatnak az újabb helyszínekhez. A feladat újabb kihívást jelentett a gyerekek számára, hiszen a legrövidebb útvonalon kellett eljutnunk a helyszínekre. Az emlékezet, a téri tájékozódás, a problémamegoldó gondolkodás, a kódolás, a figyelem, az együttes munkavégzés, az együttműködési készség a mai feladat megoldásnak is fontos feltétele. Mai sétánk is sikeres volt, a gyerekek ügyességének, figyelmének, tervezésének köszönhetően az összes tojást megtaláltuk. Tovább folytatódott a tojások díszítése, ha véletlenül a holnapi nyomok láttán nem találnánk rá minden tojásra. Zümi a nagycsoportba is bekapcsolódott a virágok levelei alatt eldugott tojások felkutatásába. A gyerekek számára a Bee-Bot mindig motiváló, használatával tovább fejlődik logikai gondolkodásuk, a kódolás gyakorlata, az irányok biztosabb meghatározása. Természetesen a megtalált tojások újabb feladatot jelentettek, a virágok alatt rejtett pontok határozták meg a tojások számát, így a gyerekek összehasonlítást végzetek ki gyűjtött több, kevesebb, ugyanannyi tojást. Nyúl Sárának nemcsak a tojás keresésében segítettünk, hanem az erdő feldíszítésében is, a nagyok is elhelyezték az erdőrészletben a tojásokat. A mai napon húsvét témájú, az óvodapedagógusok által tervezett mátrix feladatlapokkal is játszhattak a gyerekek. Az elkészített táblázatok kinyomtatva és lelaminálva fejlesztő játékok. Tetszőlegesen variálhatók témában és attól függően hány sort és oszlopot tervezünk a feladat nehézsége is variálható. Feladat a táblázat megfelelő helyére illeszteni a kis kártyákat úgy, hogy egy sorban vagy oszlopban nem lehet több ugyanolyan. Nagyon jó játék a logikai gondolkodás fejlesztésére, a matematikai készségek megalapozására. Ezen a napon Nyúl Sára egy varázslat segítségével, mely a Quiver alkalmazás volt, távcsövével tovább keresgélt újabb nyomok után. A Csillag és a Felhőcske csoportos gyerekek is használták a Quiver alkalmazást. További képek
Csütörtökön újabb furcsaság várta a gyerekeket. Mindannyiunk meglepetésére az összes húsvéti tojás eltűnt a csoportszobából! A gyerekek egész reggel a nyomokat keresték. Biztosra vették, hogy a két róka járt az óvodában. Közben a postás is megérkezett és ma két küldeményt hozott. Róka Rudi és Róka Tibi küldött levelet a gyerekeknek. Mivel annyira ügyesen segítettek eddig a tojások keresésében, újabb furfangos feladatot eszeltek ki számukra. A borítékban fekete-fehér vonalak voltak. Annyi segítséget kaptunk, hogy egy okostelefon szükséges a vonalak jelentésének megfejtéséhez. Valóban így történt. A QR-kód leolvasó segítségével újabb helyeket azonosítottunk be. Ezek a helyek az óvoda és bölcsőde udvarán találhatóak voltak. Újabb tervezés következett Roboti (Blue-Bot) segítségével és a gyerekek helyismeretével, logikai gondolkodásával, az irányok meghatározásával. A nagycsoportosok tervezésükre és emlékezetükre hagyatkozva keresték meg a tojásokat. A középső és a kiscsoportos gyerekek róka lábnyomokat követve, kerestek húsvéti tojásokat, hiszen a két oktondi róka még a lábnyomait is az udvaron hagyta, nagy igyekezetében. Természetesen újra szerencsével járt immár az óvoda mindhárom csoportja. A második levél Nyúl Sárától érkezett, aki megköszönte a gyerekek segítségét. Hálája jeléül nem kérte vissza a megtalált tojásokat, hogy mi azzal díszítsük fel az óvoda udvarát. Erre a napra is jutott egy érdekesség a gyerekek számára, az Animal 4D alkalmazás, ennek az applikációnak a sikere talán az állatok igen élethű megjelenítésében, és a varázslatban van. A gyerekek szeme előtt elevenedtek meg az állatok. Ha a hangot is engedélyezzük az okos eszközön, azt is hallhatják, hogy milyen hangot adnak az állatok. Ez az alkalmazás jó kiegészítője volt a témánknak, hiszen még több erdőben élő állatot láthattak a gyerekek. További képek
Projekthetünk utolsó napján a bejárt helyszíneken készült fotókat képkockára vágtuk, majd elhelyeztük a Bee-Bot pályán. Roboti és Zümi segítségével egy-egy teljes fotó megkeresése volt a gyerekek feladata, így a képkockák kirakása, amit nehezített az, hogy a rókafiúk más helyszínek képkockáit belekeverték egy-egy adott kép kockái közé. A keresőt fokozatosan nehezítettük. Egyre több „más helyszín” képei kerültek a táblára és a lépések is csak egy adott helyszínre történhettek. Digitális táblán rajzoló programmal tojások további díszítése is feladat volt a mai napon.
Az óvodapedagógusok a témákhoz rendszeresen készítenek a gyermekek számára dobble kártyákat. Ehhez a témához is készült, melyet a mai napon próbálhattak ki játékukban. A megtalált tojásokkal az óvoda udvarát az óvoda valamennyi gyermeke együtt díszítette fel. A záró napon a gyerekek részéről megtörtént az értékelés, melyben a digitális táblán megjelenő smile figurákból választhatták ki azt, ahogyan érezték magukat a tojáskereső, tojáskészítő játékok közben. A projektben a gyerekek örömmel, önként vettek részt. A tapasztalás, a sokoldalú cselekedtetés biztosított volt a komplex tevékenységek által. Igyekeztünk a gyerekek számára fokozatosan több ismeretet nyújtani, biztosítottuk a párhuzamos tevékenykedtetést, hogy mindenki megismerési vágyának, kíváncsiságának, érdeklődésének megfelelően találja meg a felkínált lehetőségek közül a számára legmotiválóbbat. A gyerekek a feladatokat végezhették egyénileg, párban és csoportosan együttműködve is.
Az értelmi képességek fejlesztése (érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás) megvalósult a projekt alatt, az egyéni fejlődési, érési ütem figyelembevétel. A komplexen tervezett és megvalósított hetet problémacentrikusság jellemezte, melyen a digitális feladatokat is sikerült tudatosan és tervszerűen integrálnunk az adott témához. További képek
A fényképekből készített kisfilm ide kattintva megtekinthető.
ÖSSZEGZÉS
A tapasztalás, a sokoldalú cselekedtetés biztosított volt a komplex tevékenységek által. Igyekeztünk a gyerekek számára fokozatosan több ismeretet nyújtani, biztosítottuk a párhuzamos tevékenykedtetést, hogy mindenki megismerési vágyának, kíváncsiságának, érdeklődésének megfelelően találja meg a felkínált lehetőségek közül a számára legmotiválóbbat. A gyerekek a feladatokat végezhették egyénileg, párban és csoportosan együttműködve is.
Az értelmi képességek fejlesztése (érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás) megvalósult a projekt alatt, az egyéni fejlődési, érési ütem figyelembevétel. A komplexen tervezett és megvalósított hetet problémacentrikusság jellemezte, melyen a digitális feladatokat is sikerült tudatosan és tervszerűen integrálnunk az adott témához.
|