"Vigyázz a madárra..." |
Napsugár Napközi Otthonos Óvoda |
Írta: Galambos Lajosné |
2023. május 02. kedd, 12:12 |
Óvodánk „jó gyakorlata” a környező világ tevékeny megismerése óvodánk nagycsoportjában a környezetünk megismertetése a gyermekekkel, környezettudatos magatartás közvetítése, elsajátítása a tevékenységek végzése közben. A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítását, a természeti környezet felfedezését, ezen belül a projektben környezetünk madarainak megfigyelését, védelmét terveztük és valósítottuk meg a komplex tevékenységek által, a teljes napi életet átfogó ismeretszerzésben valósult meg. A tevékenységekhez rendeltük a még sokoldalúbb ismeret és tapasztaltszerzés érdekében a digitális eszközöket, tartalmakat.
Külső világ tevékeny megismerése
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Énekes játékok
Tevékenységek:
Feladat:
Fejlesztési terület:
Rajzolás, festés, mintázás
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Verselés, mesélés, anyanyelv
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Matematikai tartalom
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Mozgás
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Játék
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Érzelmi, erkölcsi és közösségi nevelés
Tevékenységek:
Fejlesztési terület:
Óvodánk negyedik alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez. Projektünk fő témája a madárvédelem volt. Fésűs Éva A büszke tölgyfa című meséjét az óvodapedagógusok előadásában láthatták a gyerekek. A mese története, mondanivalója megfelelő motivációt jelentett, kellően megalapozta a következő napok eseményeit, tevékenységeit. 1. nap A mese meghallgatása után a gyerekek a bábokkal újra játszották a mesét. A délelőtt folyamán több tevékenységet is felajánlottunk a gyerekek számára, melyet párhuzamosan végezhettek, kedvük szerint választhattak a lehetőségek közül. Készíthettek papírmadarat, nyírással madáretetőt (papírból), mindkét feladathoz volt sablon is, de az ügyesebbek saját elképzelésük szerint készíthették el a madarat és a madáretetőt. Fő célunk a finommotorika, a szem-kéz koordináció fejlesztése volt, ezzel a tevékenységgel. A sémamadarak körbe rajzolásával az alak- és formaállandóság fejlesztése is cél volt. A gyerekek egy ismert játékot, a Repül a, repül a… kezdetűt önállóan játszották, mellyel fejlődött szociális készségük, együttműködésre ösztönözte a gyerekeket és természetesen szükség volt a meglévő ismeretek felidézésére is. A következő tevékenységhez előre kivágott formákból válogathattak a gyerekek. A formák sorozatok létrehozására és madarak megalkotására is lehetőséget adott. Ebben a játékban már szükség volt a gyerekek logikai gondolkodására és itt tovább folytatódott az alak- és formaállandóság fejlesztése. Az elmaradhatatlan Quiver alkalmazás segítségével életre is keltettünk egy tőlünk nagyon távol élő madarat.
2. nap A következő napon az interneten nézelődtünk. Megfigyeltük a madarak élőhelyét, a madarak fészkeit. A délelőtt további részében sétálni indultunk, hogy közvetlenül is felfedezzük a községünkben található madárfészkeket. Sétánk alkalmával láthattuk a villanypózna tetején fészkükbe visszatért gólyapárt, elsétáltunk az arborétumba, ahol a feketerigó fészkeket figyelhettük meg. Visszatérve az óvodába az óvoda eresze alatt a fecskefészkeket is jó alaposan szemügyre vettük. A mai nap a felfedezésre, a természetes környezetben történő tapasztalatszerzésre adott lehetőséget. Az óvodába visszatérve tableten és okostelefonon puzzle és memóriajátékot játszhattak a gyerekek (learning apps). Ezáltal fejlődött figyelmük, emlékezetük és szükség volt együttműködésre.
3. nap Az előző napon megfigyeltek adták a mai nap feladatait. Újra útnak indultunk kosarakkal a kezünkben, hogy a madarak fészkeihez szükséges „anyagokat” összegyűjtsük. A Baboskertbe (községi arborétum) érkezve a gyerekek kosara – szorgalmas gyűjtögetésük eredményeképpen - telis tele lett ágakkal, száraz fűvel, falevéllel, tollakkal. Visszatérve az óvodába, az okos táblát használva bővítettük tovább a gyerekek tudását, ismereteit (memória, mit esznek?) Learning apps, Wordwall, Bird Puzzle Games használata. Ebben a tevékenységben a gondolkodási műveletek fejlesztése, a hasonlóságok és különbségek felismerése volt a fő cél.
4. nap Izgalmas feladat várt a gyerekekre. A tegnap gyűjtött kincseket szétválogatták és a madarak fészkeit készítették el. Szorgosan dolgoztak, nagy lelkesedéssel vettek részt a közös munkában. Munka közben sokat beszélgettünk, megállapítottuk, hogy a madaraknak milyen nehéz dolguk van, hiszen mi a kezünket használtuk, ők pedig a csőrükkel építik a fészküket. Közös munkánk eredményeképpen elkészült a gólya-, a rigó- és a fecskefészek is. A mai napon Roboti és Zümi segítségével további ismeretszerzésre volt lehetőségük a gyerekeknek. Madarak hangjait kellett azonosítani a madarak képével. Bee-bot pályán kellett a robotokat eljuttatni a madarak képeihez. Itt fejlődött érzékelésük, észlelésük a madarak hangjának azonosításával, számolási készségre, algoritmikus gondolkodásra is szükség volt.
5. nap A projekt zárásaként a gyerekek madáreledelt készítettek. Az ősszel gyűjtött fenyőtobozokat mézzel kenték be, majd magvakkal szórták tele. Ismereteik bővítésére a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Madárhatározóját használtuk, melyet okostelefonra töltöttünk le. Megkerestük az általunk megfigyelt madarat (pl. gólya), rákattintottunk a képére, ahol megjelent a madár részletes leírása, rendszertani besorolása, természetvédelmi értéke. Megfigyelhettük a hímet, a tojót és a fiatal madár ábráját is. Az alkalmazásban található játék segítségével frissen szerzett tudásunkat is próbára tettük. Ebéd után elindultunk a közeli erdőbe, hogy kihelyezzük az elkészült finomságokat az erdő fáira. A természetben tovább folytattuk a megfigyeléseket, hallgattuk az erdő hangjait, a szél suhogását, a madárcsicsergést. A gyerekek visszajelzése egyértelművé tette számunkra a tevékenységek sikerességét, a projekt céljainak megvalósulását.
A gyerekek a projektben örömmel, önként vettek részt. A felfedezés, a sokoldalú tapasztalatszerzés, a cselekedtetés folyamatosan biztosított volt, tevékenységeinket a komplexitás végig kísérte. Igyekeztünk a hetet úgy tervezni, hogy biztosítsuk a gyerekek számára a több érzékszervet érintő megismerést, folyamatosan biztosítottuk a párhuzamos tevékenykedtetést. A gyermekek kíváncsiságuknak, érdeklődésüknek megfelelően választhattak a felkínált tevékenységek közül. A feladatok végzése egyénileg, párban és csoportosan együttműködve is megvalósult. A projekt alatt az óvodapedagógusok az egyéni fejlődési ütem figyelembevételével terveztek. Fejlődött a gyerekek érzékelése, észlelése, figyelme, emlékezete, képzelete, problémamegoldó gondolkodása. A témához számos digitális feladatot is sikerült integrálnunk. A témahéten készült képeket ide kattintva megtekintheti |