• Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
  • Bükkábrány
"Vigyázz a madárra..." PDF Nyomtatás
Napsugár Napközi Otthonos Óvoda
Írta: Galambos Lajosné   
2023. május 02. kedd, 12:12

 

Óvodánk „jó gyakorlata” a környező világ tevékeny megismerése óvodánk nagycsoportjában a környezetünk megismertetése a gyermekekkel, környezettudatos magatartás közvetítése, elsajátítása a tevékenységek végzése közben. A gyermekek környezettudatos magatartásának alakítását, a természeti környezet felfedezését, ezen belül a projektben környezetünk madarainak megfigyelését, védelmét terveztük és valósítottuk meg a komplex tevékenységek által, a teljes napi életet átfogó ismeretszerzésben valósult meg. A tevékenységekhez rendeltük a még sokoldalúbb ismeret és tapasztaltszerzés érdekében a digitális eszközöket, tartalmakat.

 

Külső világ tevékeny megismerése

 

Tevékenységek:

  • a madárfészkek megfigyelése digitális eszközökön (tablet, fotók) és természetes környezetben (természetben való közvetlen megfigyeléssel séta alkalmával)
  • séta az arborétumba – gyűjtőmunka
  • erdei kirándulás – a madáretetők elhelyezése

 

Fejlesztési terület:

  • megfigyelőképesség, tapasztalatszerzés, emlékezet, hosszú- rövid távú memória fejlesztése, szókincsbővítés, kifejezőkészség, téri tájékozódás, szándékos figyelem, problémamegoldó gondolkodás, környezetvédelem, környezettudatos magatartás, madárvédelem, együttműködés

 

 

Énekes játékok

 

Tevékenységek:

  • mondókák – Madarak voltunk…, Egyszer egy erdőben…,
  • dalos játék – Eresz alól…

 

Feladat:

  • dallamfelismerés – madarak hangjának felismerése, azonosítása (tableten)

 

Fejlesztési terület:

  • hallás, hallási figyelem fejlesztése, figyelem koncentráció

 

Rajzolás, festés, mintázás

 

Tevékenységek:

  • papírból és fonálból madarak készítése (sablon körbe rajzolása, vágás, fonallal díszítés)
  • papírból madáretető készítése (sablon körbe rajzolása, kivágása, ragasztása – egyéni ötletek)
  • fészkek elkészítése – közös munka (gólyafészek, fecskefészek, rigófészek)
  • Quiver 3D színező színezése (madár, tojás)

 

Fejlesztési terület:

  • finommotorika, kitartás, szem-kéz koordináció, figyelem, kreativitás, együttműködés, pontosság, képzelet

 

Verselés, mesélés, anyanyelv

 

Tevékenységek:

  • mese – A büszke tölgyfa, Madárkert
  • vers – Aranyosi Ervin: A picinke cinke

 

Fejlesztési terület:

  • szókincsbővítés, beszédkészség fejlesztése, szándékos figyelem, fantázia, képzelet

 

Matematikai tartalom

 

Tevékenységek:

  • Zümi (Bee-bot) és Roboti (Blue-bot) eljuttatása a hallott madár hangjának képéhez
  • sorozatok, formákból madarak létrehozása
  • halmazképzés – fészek részeinek szétválogatása, fa, fű, levelek, tollak

 

Fejlesztési terület:

  • emlékezet, figyelem, összehasonlító képesség, számfogalom fejlesztése, kódolás, térbeli tájékozódás, logikai problémamegoldó gondolkodás fejlesztése

 

Mozgás

 

Tevékenységek:

  • séta alkalmával madárfészkek megfigyelése
  • séta az arborétumba (gyűjtőmunka)
  • erdei kirándulás (madáretetők elhelyezése)
  • fiókák a fészekben

 

Fejlesztési terület:

  • séta során a közlekedési szabályok gyakorlása, kirándulás alkalmával az erdőn való viselkedés szabályainak elsajátítása, téri tájékozódás fejlesztése, nagymozgások fejlesztése, állóképesség, ügyesség, egészséges versenyszellem fejlesztése

 

Játék

 

Tevékenységek:

  • madárfióka etetés csipesszel
  • „repül a, repül a”
  • mozaik puzzle (papír)
  • mozaik puzzle (tablet)
  • puzzle (okos tábla)
  • memória (telefon, okos tábla)

 

Fejlesztési terület:

  • emlékezet, észlelés, figyelem, logikus gondolkodás fejlesztése, finommotorika, együttműködés, megfigyelőképesség

 

Érzelmi, erkölcsi és közösségi nevelés

 

Tevékenységek:

  • séták, kirándulás
  • madárfészkek közös építése
  • egyéni, közös és csoportos játék a digitális játékokkal
  • madáreleség készítése
  • madáretető elhelyezése

 

Fejlesztési terület:

  • együttműködés, empátia, önismeret fejlesztése, tolerancia, társas kapcsolatok, szabálytudat, szociális képességek fejlesztése

 

Óvodánk negyedik alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez. Projektünk fő témája a madárvédelem volt. Fésűs Éva A büszke tölgyfa című meséjét az óvodapedagógusok előadásában láthatták a gyerekek. A mese története, mondanivalója megfelelő motivációt jelentett, kellően megalapozta a következő napok eseményeit, tevékenységeit.

1.   nap

A mese meghallgatása után a gyerekek a bábokkal újra játszották a mesét. A délelőtt folyamán több tevékenységet is felajánlottunk a gyerekek számára, melyet párhuzamosan végezhettek, kedvük szerint választhattak a lehetőségek közül. Készíthettek papírmadarat, nyírással madáretetőt (papírból), mindkét feladathoz volt sablon is, de az ügyesebbek saját elképzelésük szerint készíthették el a madarat és a madáretetőt. Fő célunk a finommotorika, a szem-kéz koordináció fejlesztése volt, ezzel a tevékenységgel. A sémamadarak körbe rajzolásával az alak- és formaállandóság fejlesztése is cél volt. A gyerekek egy ismert játékot, a Repül a, repül a… kezdetűt önállóan játszották, mellyel fejlődött szociális készségük, együttműködésre ösztönözte a gyerekeket és természetesen szükség volt a meglévő ismeretek felidézésére is. A következő tevékenységhez előre kivágott formákból válogathattak a gyerekek. A formák sorozatok létrehozására és madarak megalkotására is lehetőséget adott. Ebben a játékban már szükség volt a gyerekek logikai gondolkodására és itt tovább folytatódott az alak- és formaállandóság fejlesztése. Az elmaradhatatlan Quiver alkalmazás segítségével életre is keltettünk egy tőlünk nagyon távol élő madarat.

 

2.   nap

A következő napon az interneten nézelődtünk. Megfigyeltük a madarak élőhelyét, a madarak fészkeit. A délelőtt további részében sétálni indultunk, hogy közvetlenül is felfedezzük a községünkben található madárfészkeket. Sétánk alkalmával láthattuk a villanypózna tetején fészkükbe visszatért gólyapárt, elsétáltunk az arborétumba, ahol a feketerigó fészkeket figyelhettük meg. Visszatérve az óvodába az óvoda eresze alatt a fecskefészkeket is jó alaposan szemügyre vettük. A mai nap a felfedezésre, a természetes környezetben történő tapasztalatszerzésre adott lehetőséget. Az óvodába visszatérve tableten és okostelefonon puzzle és memóriajátékot játszhattak a gyerekek (learning apps). Ezáltal fejlődött figyelmük, emlékezetük és szükség volt együttműködésre.

 

3.   nap

Az előző napon megfigyeltek adták a mai nap feladatait. Újra útnak indultunk kosarakkal a kezünkben, hogy a madarak fészkeihez szükséges „anyagokat” összegyűjtsük. A Baboskertbe (községi arborétum) érkezve a gyerekek kosara – szorgalmas gyűjtögetésük eredményeképpen - telis tele lett ágakkal, száraz fűvel, falevéllel, tollakkal. Visszatérve az óvodába, az okos táblát használva bővítettük tovább a gyerekek tudását, ismereteit (memória, mit esznek?) Learning apps, Wordwall, Bird Puzzle Games használata. Ebben a tevékenységben a gondolkodási műveletek fejlesztése, a hasonlóságok és különbségek felismerése volt a fő cél.

 

4.   nap

Izgalmas feladat várt a gyerekekre. A tegnap gyűjtött kincseket szétválogatták és a madarak fészkeit készítették el. Szorgosan dolgoztak, nagy lelkesedéssel vettek részt a közös munkában. Munka közben sokat beszélgettünk, megállapítottuk, hogy a madaraknak milyen nehéz dolguk van, hiszen mi a kezünket használtuk, ők pedig a csőrükkel építik a fészküket. Közös munkánk eredményeképpen elkészült a gólya-, a rigó- és a fecskefészek is. A mai napon Roboti és Zümi segítségével további ismeretszerzésre volt lehetőségük a gyerekeknek. Madarak hangjait kellett azonosítani a madarak képével. Bee-bot pályán kellett a robotokat eljuttatni a madarak képeihez. Itt fejlődött érzékelésük, észlelésük a madarak hangjának azonosításával, számolási készségre, algoritmikus gondolkodásra is szükség volt.

 

5.   nap

A projekt zárásaként a gyerekek madáreledelt készítettek. Az ősszel gyűjtött fenyőtobozokat mézzel kenték be, majd magvakkal szórták tele. Ismereteik bővítésére a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Madárhatározóját használtuk, melyet okostelefonra töltöttünk le. Megkerestük az általunk megfigyelt madarat (pl. gólya), rákattintottunk a képére, ahol megjelent a madár részletes leírása, rendszertani besorolása, természetvédelmi értéke. Megfigyelhettük a hímet, a tojót és a fiatal madár ábráját is. Az alkalmazásban található játék segítségével frissen szerzett tudásunkat is próbára tettük. Ebéd után elindultunk a közeli erdőbe, hogy kihelyezzük az elkészült finomságokat az erdő fáira. A természetben tovább folytattuk a megfigyeléseket, hallgattuk az erdő hangjait, a szél suhogását, a madárcsicsergést. A gyerekek visszajelzése egyértelművé tette számunkra a tevékenységek sikerességét, a projekt céljainak megvalósulását.

 

 

A gyerekek a projektben örömmel, önként vettek részt. A felfedezés, a sokoldalú tapasztalatszerzés, a cselekedtetés folyamatosan biztosított volt, tevékenységeinket a komplexitás végig kísérte. Igyekeztünk a hetet úgy tervezni, hogy biztosítsuk a gyerekek számára a több érzékszervet érintő megismerést, folyamatosan biztosítottuk a párhuzamos tevékenykedtetést. A gyermekek kíváncsiságuknak, érdeklődésüknek megfelelően választhattak a felkínált tevékenységek közül. A feladatok végzése egyénileg, párban és csoportosan együttműködve is megvalósult. A projekt alatt az óvodapedagógusok az egyéni fejlődési ütem figyelembevételével terveztek. Fejlődött a gyerekek érzékelése, észlelése, figyelme, emlékezete, képzelete, problémamegoldó gondolkodása. A témához számos digitális feladatot is sikerült integrálnunk. A témahéten készült képeket ide kattintva megtekintheti
 
Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com